Al ruim 90 jaar Kropman ervaring in één ziekenhuis
Ze werken al meer dan 40 jaar samen op locatie en hebben aan één woord genoeg. Paul en Ruud zijn dagelijks met het Kropman team en onderaannemers te vinden in hetzelfde ziekenhuis om ervoor te zorgen dat alle werktuigbouwkundige installaties tiptop in orde zijn. Hoogste tijd om hier eens een kijkje achter de schermen te nemen.
Altijd de beste zorg, nu en in de toekomst
Ziekenhuizen streven naar maximaal gezonde gebouwen voor hun patiënten. Kropman helpt deze klant door hen al ruim 50 jaar te ontzorgen op het gebied van alle werktuigbouwkundige installaties. Daarnaast is er een gedeelde ambitie om kennis en kunde te vergroten en te verspreiden. Zo zorgen we samen voor duurzame gezondheidszorg, nu en in de toekomst.
Een reeks aan werktuigbouwkundige installaties
Kropman is samen met een aantal andere partijen verantwoordelijk voor het onderhoud aan de technische installaties in het ziekenhuis. “Met meer dan 40 gebouwen, die allemaal minstens 3 verdiepingen hebben vol met techniek is er altijd genoeg te doen” vertelt Paul, uitvoerder op locatie.
Tijdens een rondleiding door slechts een klein deel van het ziekenhuis wordt al direct een hele reeks aan verschillende installaties zichtbaar. Te beginnen in het ketelhuis. Deze ruimte een aantal jaar geleden helemaal gerenoveerd. Het oude karakter is vanaf de buitenkant nog zichtbaar, maar vanbinnen volledig uitgerust met nieuwe techniek.
De volgende ruimte die wordt bezocht is het gangenstelsel onder het gehele ziekenhuis. Kilometers aan buizen met onder andere toe- en afvoer van warmte en koude techniek, medicinale gassen, stoom/condens, E-voedingen, regeltechniek en communicatietechniek. Sommigen uitgerust met zeer nauwkeurige meetsensoren. Installaties zo ingericht dat deze in delen, met driekranen sets afsluitbaar is. Zo kan het grootste deel van de installaties toch in bedrijf blijven indien zich een probleem voordoet.
Ook bij de ruim 800 luchtbehandelingskasten van het ziekenhuis wordt alles nauwkeurig gemeten. Zo is vastgesteld hoeveel kuub lucht ingeblazen en afgezogen moet worden.
Mocht het toch voorkomen dat ergens in een installatie de druk zakt, dan zorgt een gebouwbeheersysteem ervoor dat de exacte locatie waar de druk wegvalt wordt bewaakt. Het ziekenhuis zorgt er samen met Kropman voor dat de installatie weer in orde wordt gebracht. Voor de medicinale gassen worden rapportages gemaakt van de verrichte werkzaamheden. Vervolgens komt er een apotheker langs die controleert of de installatie weer aan alle eisen voldoet en daarna goedkeuring geeft om het systeem weer in gebruik te nemen.
Bij deze werkzaamheden komt de jarenlange ervaring van Paul en Ruud goed van pas. “Door de jarenlange samenwerking weet de klant wat Kropman in huis heeft en welke kennis we hebben. Daarnaast is het werken in een ziekenhuis toch wel een andere tak van sport. Tuurlijk, je hebt te maken met techniek en hoge kwaliteitseisen, maar er komt nog veel meer bij kijken. Een nette werkplek, de omgang met bezoekers/patiënten en tussentijdse documentatie.”
90 jaar Kropman kennis
Vanaf het begin van hun Kropman carrière zijn zowel Ruud als Paul te vinden geweest in hetzelfde ziekenhuis. Onderstaand een individuele terugblik op de afgelopen jaren.
Ruud
Ruud begon op 17 jarige leeftijd bij Kropman. Hij kwam net van school af en startte in 1978 als assistent monteur. Inmiddels is hij 45 jaar aan Kropman kennis en ervaring rijker en doorgegroeid tot montagespecialist. Vanaf het begin bij Kropman werkt hij op deze locatie en hier heeft hij een passie ontwikkeld voor het werken met medicinale gassen en werken in cleanrooms.
In de afgelopen jaren heeft hij van alles mee mogen maken. Van de renovatie van het ketelhuis en het kinderziekenhuis tot aan onderhoud aan onder andere cleanrooms, OK’s, laboratoria.
Alle gebouwen, routes en gangen kent Ruud inmiddels helemaal uit zijn hoofd, dus verdwalen zit er niet meer in, ook al vernieuwd het ziekenhuis continu. “Op dit moment wordt het ziekenhuis helemaal vernieuwd en worden oude delen afgebroken. Ik ben hier geboren op de kraamafdeling. Over een aantal jaar ga ik met pensioen. Als de sloopplanning blijft zoals die nu is en ik ben nog gezond, mag ik meemaken dat het gebouw waar ik in geboren ben wordt gesloopt net voordat ik met pensioen ga. Dat lijkt me een heel bijzonder einde van mijn carrière en loopbaan bij Kropman.”
Paul
Ook Paul begon in 1980 zijn carrière bij Kropman als assistent monteur. In de afgelopen 43 jaar groeide hij door tot uitvoerder op locatie. Hetgeen wat al die jaren voor hem centraal heeft gestaan is dat gezondheid het allerbelangrijkste is wat er is.
“We komen op allerlei plekken in het ziekenhuis en staan direct in aanraking met mensenlevens. En eigenlijk komt, buiten de kraamafdeling, niemand voor z’n plezier naar het ziekenhuis. Samen met het Kropman team hebben we dan ook al een hoop dingen meegemaakt. Van afdelingen met zieke patiënten en OK’s die in gebruik zijn tot aan de sloop van het oude ziekenhuis.
Als Kropman zijnde hebben we dus ook een enorme verantwoordelijkheid. Werken in een ziekenhuis zie ik dan ook als een specialisme en topsport an sich. Het is veel schakelen, veel dingen tegelijk waarbij het belangrijk is om constant 100% focus te hebben op hetgeen waar je mee bezig bent.”
De impact van het werk, de omgang met mensen en de relatie met de klant is hetgeen wat Paul het leukst vind in zijn werk. “Je werkt continu in de praktijk en hebt veel afwisseling in de locaties waar je werkt. Eigenlijk bestaat mijn werk voor het grootste deel uit nieuwe projecten binnenhalen en uitvoeren en een goede samenwerking. Of dit nu collega’s, ziekenhuispersoneel of patiënten zijn.”
Het geheim achter dit succes?
Een goede relatie met de klant ontstaat natuurlijk niet van de een op de andere dag. “In de loop der jaren hebben we alle gebouwen, maar ook de verwachtingen van de klant goed leren kennen. We weten hoe de processen in elkaar zitten en hoe alles samenwerkt. Tuurlijk, er zijn soms momenten dat je het niet met elkaar eens bent, maar als je gewoon rustig blijft komt het allemaal goed. Daarnaast heeft het natuurlijk voor een heel groot deel te maken met afspraken nakomen, netjes werken en vertrouwen opbouwen”, aldus Paul.